Nieuwe mensen, Nieuwe School. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Nick Daanen - WaarBenJij.nu Nieuwe mensen, Nieuwe School. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Nick Daanen - WaarBenJij.nu

Nieuwe mensen, Nieuwe School.

Blijf op de hoogte en volg Nick

23 Februari 2017 | Nepal, Pokhara

Hoi.

Een week van nieuwe mensen en een nieuwe school.
De afgelopen paar weken heb ik geprobeerd les te geven op de Sirjawa community school. Geprobeerd, want de taalbarrière was te groot om te kunnen communiceren met de leerlingen en docenten. Elke keer als ik een instructie gaf, was de docent zo vriendelijk om dit naar het Nepalees te vertalen. Jammer genoeg vertaalde de docent het verkeerd, waardoor mijn opdrachten niet uit te voeren waren. Zonde van mijn, de docent en de leerlingen haar tijd.
Gelukkig is daar René, onze redder in nood en opzichter van ons. Afgelopen maandag (20-02-17) heb ik een goed gesprek gehad waar uit kwam dat ik op de maandag les mag gaan geven op Snow View Boarding school. Het verschil tussen een Community en een Boarding school is dat men moet betalen voor een Boarding school. Over het algemeen wordt hier ook beter Engels gesproken wat de taalbarrière een stuk kleiner maakt.
Dus... Op naar Snow View!
Eerst een half uur lopen vanaf het gastgezin. Dan een bus zien te vinden die richting Pokhara rijdt. En dan nog eens een mooie prijs onderhandelen. Een rit Naudada – Pokhara kost 50 roepie (0,5€). Een rit Naudada – Hemja (wat halverwege ligt) kost dan in eens 100 roepie. Haha, nee dus. Uiteindelijk mocht ik mee voor 30 roepie. Conducteur chagrijnig, maar ik was blij. In Hemja aangekomen werd ik, niet zo, vriendelijk gevraagd of ik de bus uit kwam, aangezien we er waren. Top, ik uitstappen en eens even goed om mij heen kijken. Nergens een bordje o.i.d. Met Snow view erop. Met mijn fantastische richtingsgevoel ben ik maar ergens heen gaan wandelen, terwijl ik elke Nepalees aansprak om mij de weg te wijzen naar Snow view. Zo'n 20 Nepalezen verder had ik er eindelijk een die de woorden “Where is Snow view?” kon verstaan. Hij vertelde mij dat ik nog 400m moest lopen en dan aan de rechterkant. Top, maar ik ken dat inschattingsvermogen van ze inmiddels. 15 minuten is 1,5 uur, dus dan zal 400m wel 4km kunnen zijn. Achjah, vol goede moed heb ik nog 800m gelopen toen ik aankwam bij het sportveld van Snow view. Tot mijn grote genoegen zag ik, tussen alle in een sportpak gehulde Nepalezen, een aantal bekende gezichten.
Na een zeer korte begroeting werd mij gevraagd of ik Bas even kon aflossen. Bas had namelijk de hele ochtend al in de brandende zon gestaan en zou zich graag nog even een keer willen insmeren met zonnebrand. Ok, gaan we doen.

Nadat de sportdag was afgelopen, herinnerde ik mij waarom ik ook alweer naar Snow view was gereisd. Namelijk, om met het schoolhoofd te praten. Dit gesprek ging alsvolgt:

Ik: Namaste, Mero nam Nick ho.
SH: Hi, great to meet you.
Ik: is it ok if i come teach here on mondays and fridays?
SH: Yes.
Ik: Ok see you next week.
SH: ok doei! (Oké till next week)

DAARVOOR! Ughm, Daarvoor ben ik dus 2 uur heen en 2 uur teruggereisd.
Al moet ik wel zeggen dat ik die sportdag niet had willen missen, en vooral het eten wat we geserveerd kregen op de Snow View Boarding School.
Ik heb super veel zin om te beginnen op deze school. Met het schoolhoofd, de leraren en de leerlingen is veel beter te communiceren dan op Sirjawa. Het gaat vast helemaal goed komen!

En dan nog even een klein stukje over de rest van de week. We hebben namelijk bezoek uit Nederland. Een groep leerlingen van Het Montessori College Twente zijn op de maandag aangekomen in Adhikaridanda en Serachour. Ze hebben een hoop geld opgehaald met de school, waarna een aantal leerlingen en 2 docenten naar Nepal zijn gekomen om te helpen aan de projecten die Stichting Maya financiert. Meer hierover laat ik zien in mijn volgende vlog (link staat beneden aan de pagina).

Woensdag kan ik vrij kort over zijn want toen heb ik de hele dag op bed gelegen met ontzettende buikpijn.

Donderdag eerst even flink gepoept, waarna de buikpijn zo goed als over was. Heerlijk!
Daarna vol goede moed naar Sirjawa gewandeld om aan de slag te gaan met het project wat ik daar nog doe. Ik ben bij Sirjawa bezig om een smartboard aan de praat te krijgen die zij gedoneerd hebben gekregen. Ik ben hier nu al 2 weken mee bezig en nog steeds geen resultaat geboekt. Het is zelf zo ver dat ik met (waarschijnlijk niet) de eigenaar van een of ander Indiaas bedrijf heb gebeld om mij nou eens de juiste software op te sturen. Maar nee, meneer wil niet bellen maar Appen (Whatsapp). Super professioneel. Achjah, ik blijf het gewoon proberen op elke mogelijke manier. Voor juni moet dat ding werken zoals ik dat wil! En zo niet, dan toch! #klaarmee

Genoeg getypt, frustraties geuit en belevenissen gedeeld.

Ik dank u van harte voor het lezen, en tot... Wacht!
Mijn vlog natuurlijk! Die kun je bekijken op: https://youtu.be/av8rckDQJr8

Ok nu wel. Tot de volgende keer.

Kusje knuffel.

  • 23 Februari 2017 - 12:02

    Kees-Jan:

    Hallo Nick,
    Twee mannen van weinig woorden: dan gaat alles snel! ;-)
    Succes op je nieuwe school, fijn dat René in de buurt is...
    Kees-Jan

  • 24 Februari 2017 - 14:35

    Justin:

    leuk verhaal joh...succes op je nieuwe school
    en vergeet niet naar de sneeuw te kijken..

  • 25 Februari 2017 - 08:13

    Ma:

    Weer super leuk om te lezen dat je al echt ingeburgerd bent.:-))

  • 25 Februari 2017 - 23:07

    Wenda:

    Hoi Nick,

    Bedankt voor je knuffel vanuit Nepal,
    Mooi filmpje vlog van jou bij de koffiebonen gastgezin...
    Toch fijn dat je kunt douchen...wc doortrekken is minder...
    fijn om te lezen hoe het met je gaat...veel zon..even hollands gesproken
    met twentse mensen..kon je hun wel verstaan hihi
    hier is t carnaval...ze moeten een jaar zonder jou muziek doen...
    geniet daar nog vanalles ik blijf je volgen...dikke knuf vanuit ewijk



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nick

Voor mijn Minor vertrek ik voor 4 maanden naar Nepal om daar een natuurdocumentaire te maken.

Actief sinds 28 Nov. 2016
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 9100

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 01 Juni 2017

Nepal

Landen bezocht: